ARTYŚCI 2022

Lilianna Stawarz 

 

portret Lilianny Stawarz

 

Klawesynistka i pedagog.

W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus.
W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej UMFC.
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Tam też latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok.
Prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: Pasję wg św. Marka Johanna Sebastiana Bach, Operę Omnia Marcina Mielczewskiego (6CD) dzieła Damiana Stachowicza (CD).
Ponadto opery: Dido and Aeneas Henry Purcella, Tetide in Sciro Domenico Scarlattiego (CD ze spektaklu), Rinaldo Georga Friedricha Händla. Nagrania z muzyką kameralną: 27 CD: www.liliannastawarz.com, solowe- 2003: C. P. E. Bach ( CD Accord), 2007: podwójny album CD ze Suitami klawesynowymi HWV 426-433 G. F. Händla (Fundacja Pro Musica Camerata), 2012: r. J.S. Bach Inwencje i Sinfonie BWV 772-801 (Polskie Radio), 2021: J.S. Bach -Suity francuskie BWV 812-817 (DUX- Fryderyk 2021, nagroda ResMusica).Nagrała także koncert klawesynowy Tadeusza Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową. Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.), Orlando, Alcina-G. Fr. Haendla, Farnace A. Vivaldiego (nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne tej opery).
Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.
www.liliannastawarz.com

Arkadiusz Krupa 

 

portret Arkadiusza Krupy

W 1995 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Kotyczki.
Od 1997 do 2012 pierwszy oboista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a od 2012 roku pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia.
W 1993 roku wraz z Kwintetem AM w Krakowie zdobył I nagrodę oraz wyróżnienie na III Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej w Bydgoszczy. W 1996 roku, już w kategorii solistycznej, zajął I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Sieradzu. W 2000 roku Arkadiusz Krupa został laureatem II nagrody na prestiżowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi.
Jako solista brał udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawska Jesień, Tydzień Talentów w Tarnowie, Koncert Roku w Warszawie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Również jako solista dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz płytowych dla takich wytwórni, jak Naxos, Virgin i Deutsche Grammophon.
Wielokrotnie współpracował (również jako solista) z orkiestrami, takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna. Był kierownikiem artystycznym Ensemble De La Cour. Od wielu lat współpracuje (koncertując na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych) w duecie z gitarzystą Michałem Nagy.
W latach 1996-2013 roku był pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2013 prowadzi klasę oboju na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2016 otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Odznaczony medalami państwowymi, m.in. „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego.
Arkadiusz Krupa gra na instrumencie „Marigaux” Paris.

Henryk Kasperczak 

 

Henryk Kasperczak z lutnią

Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest wykładowcą Historycznych Praktyk Wykonawczych i gry na lutni w Akademii Muzycznej w Poznaniu, Łodzi oraz w Warszawie. Jest autorem książki Lutnia dawniej i dziś. Od ponad 25 lat aktywnie współtworzy cykle koncertowe oraz projekty operowe w kraju i za granicą z wybitnymi solistami i orkiestrami. Uczestniczył w koncertach oratoryjno-kantatowych prowadzonych przez wybitnych, światowych mistrzów: Anthony Rooley’a, Paula Goodwina, Paula McCreesha, Mike Fentross’a, Ryo Terakado i in. Koncertował z polskimi zespołami grającymi na instrumentach historycznych: Altri Strumenti, Arte dei Suonatori, Concerto Polaco, Academia del’Arcadia, Cantores Viridimontani, Collegium Vocale, Kapela Jazdowska, z niderlandzkimi zespołami muzyki renesansowej (m.in. Ensamble Con Misura) oraz muzyki współczesnej (Royal Ensemble). Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych, radiowych i telewizyjnych. Jako wykładowca i pedagog prowadzi kursy muzyki renesansowej, niejednokrotnie zasiada także w składzie jury konkursowych i festiwalowych. Współorganizuje festiwale muzyki dawnej dla młodzieży w Gostyniu, Malborku i Kaliszu. Od 2005 roku należy do formacji Amaryllis, (której celem jest łączenie muzyki dawnej z rockiem progresywnym), wykorzystując tam lutnię, teorbę, pistalę, dudy, rbę i saz.

Grzegorz Lalek 

portret - Grzegorza Lalka

Grzegorz Lalek – skrzypek, urodzony w Warszawie, uczeń Konstantego Andrzeja Kulki i Sławomira Tomasika. Otrzymał wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo (1997) i Międzynarodowym Konkursie im.K.Bacewicza (1998). Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów – Simona Standage’a i Antona Stecka. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne, tango i elektroniczną muzykę klubową. Gra na skrzypcach barokowych, klasycznych i mandolinie, koncertując z zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. Jest koncertmistrzem w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. Jako muzyk sesyjny wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną , rozrywkową i filmową .

Jan Čonka 

 

Jan Čonka grający na gitarze

Jan Čonka
rozpoczął nauke gry na gitarze w wieku sześciu lat pod kierunkiem Viktora Martinka w Szkole Muzycznej w Holicach. W 2014 rozpoczął studia w Konserwatorium Pardubickim w klasie prof. Anny Hronowej. Podczas studiów zdobył wiele nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych:
II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Gitarowy, Bratysława (2016)
II nagroda – Ogólnokrajowy Konkurs Czeskich Konserwatoriów (2016)
II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Cithara Ignea, Żory, Polska (2016)
Nagroda przewodniczącego jury za najlepsze wykonanie utworów Regino Sainz de la Maza – 19. Międzynarodowe Biennale Gitarowe Kutná Hora (2017)
I nagroda– Międzynarodowy Konkurs Gitarowy i Festiwal Ivan Ballu, Dolný Kubín, Słowacja (2019)
I nagroda i nagroda publiczności – Międzynarodowy Konkurs Gitarowy SAI (2019)
I nagroda – Ogólnokrajowy Konkurs Czeskich Konserwatoriów (2019)
II nagroda i nagroda dla najlepszego czeskiego uczestnika – 20. Międzynarodowe Biennale Gitary Kutná Hora (2019)
II nagroda – Bremen Guitar Art Youth Competition, Brema, Niemcy (2020)
I nagroda – Wyszehradzki Konkurs Gitarowy, Bratysława (2021)
III nagroda – Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Gitarowy, Brno (2021)
W 2019 roku otrzymał nagrodę Młody talent regionu pardubickiego.
Uczestniczył w mistrzowskich kursach gitarowych prowadzonych przez uznanych nauczycieli gitary klasycznej (Martina Schwarza, Thomasa Offermanna, Michała Nagy, Pavla Steidla, Pię Offermann). Studia w Konserwatorium Pardubickim zakończył koncertem dyplomowym, na którym wykonał Koncert D -dur op. 99 Mario Castelnuovo-Tedesco z Czeską Orkiestrą Filharmonii Kameralnej Pardubice.
Od roku akademickiego 2020/21 studiuje na Wydziale Muzycznym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze w klasie prof. Petr Saidla.

Campbell Diamond 

 

Campbell Diamond

Campbell Diamond
Pochodzi z Canberry w Australii, obecnie mieszka w Linzu w Austrii, gdzie niedawno został mianowany profesorem gitary na Uniwersytecie Muzycznym Antona Brucknera.
Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie u Huberta Käppela w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w Niemczech. Studia kontynuował u Judicaëla Perroya w Haute Ecole de Musique Genève. Wcześniej był uczniem Timothy Kaina i Minh Le Hoang w ANU School of Music Canberra w Australii. Naukę gry na gitarze klasycznej rozpoczął w wieku 17 lat, obecnie jest uważany za jednego z najbardziej interesujących gitarzystów swojego pokolenia. Jest laureatem ponad 30 nagród w międzynarodowych konkursach gitarowych.
Campbell był uczestników kursów interpretacji muzycznej, m.in. w Accademia Chigiana w Sienie z Oscarem Ghiglia i Carlo Marchione. Miał zaszczyt uczestniczyć w licznych warsztatach mistrzowskich z takimi artystami, jak David Russell, Roberto Aussel, Zoran Dukic, Marcin Dylla, Lorenzo Micheli, Ricardo Gallén, Pavel Steidl, Roland Dyens i inni.
Koncertował w całej Australii oraz w Japonii, Korei, Niemczech, Norwegii, Czarnogórze, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Chorwacji, Brazylii, Finlandii, Indiach, Włoszech, Portugalii, Francji, Chinach, Austrii, Serbii, Rumunii i Grecja jako solista i kameralista. Występował w kilku stacjach radiowych, w tym Classic FM UK, ABC Classic FM, WDR 3 i wielu innych. Występował i prowadził kursy mistrzowskie na wielu festiwalach takich jak m.in. Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Koblencji, Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Iserlohn, Cultura Artistica – Sao Paulo, Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Berlinie, Międzynarodowy Festiwal Gitarowy w Paryżu, Festiwal Gitarowy , Forum Gitarre Wien i wiele innych.
Poza działalnością solisty, bardzo interesuje się muzyką kameralną. Niedawno dołączył do międzynarodowego kwartetu kwartetu „Guitar4mation”. W 2021 roku założył duet Voice/Guitar z sopranistką Clémence Tilquin, profesorem wokalu w Genewie Haute École de Musique w Genewie.
Campbell jest artystą reprezentującym firmy D’Addario i Guitarlift. Gra na gitarze Antoniusa Müllera z 2015 roku.

Adrzej Olewiński 

 

portret Andrzeja Olewińskiego

Gitarzysta klasyczny, akustyczny, elektryczny, udzielający się zarówno na gruncie muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. Związany z warszawską sceną teatralną. Jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z Kasią Kowalską, Muńkiem Staszczykiem, Renatą Przemyk, Mietkiem Szcześniakiem, Michałem Bajorem, Jackiem Bończykiem, Katarzyną Skrzynecką, Markiem Piekarczykiem, Mirosławem Czyżykiewiczem, Magdą Umer i kompozytorem Bartoszem Chajdeckim. Wziął udział w nagraniu ścieżek dźwiękowych do seriali Chyłka, Czas honoru, Kruk. Szepty słychać po zmroku oraz do filmów Powstanie Warszawskie, Jestem mordercą, Najlepszy i Bogowie. Od 2019 prowadzi klasę gitary w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F.Chopina w Warszawie.

Tatiana Stachak

 

Tatiana Stachak ze swoją książką znam i gram

Gitarzystka, kompozytorka, pedagog. Już w czasie studiów na akademii muzycznej skierowała swoje zainteresowanie w stronę edukacji najmłodszych. Doświadczenia w pracy z dziećmi zaowocowały wydaniem licznych publikacji dydaktycznych. W Wydawnictwie Euterpe opublikowała serię Uczeń i nauczyciel (cz. 1-3), kolekcję miniatur na gitarę pt. Zaproszenie do walca, Etiudy charakterystyczne (cz.1, 2), dwa zbiory kolęd: W dzień Bożego Narodzenia oraz Pierwsza gwiazdka z gitarą, zbiór Znam i gram oraz wspólnie z Mirosławem Drożdżowskim cykl Solo & Duo.
Jest autorką bestsellerowych podręczników do nauki gry na gitarze Elementarz gitarzysty, Gitara pierwsza klasa oraz Gitara ekstra klasa – popularnych w Polsce, a także poza jej granicami (łącznie 6 wersji językowych).
Jest współautorką serii podręczników do kształcenia słuchu i rytmiki Nasza muzyka (cz. 1-6), Nasz muzyczny elementarz oraz Nowego solfeżu przygotowanych we współpracy z Iloną Tomera-Chmiel oraz Lidią Florek-Stokłosą. W 2021 roku wydała podręcznik Muzyczna pracownia 1 przeznaczony dla uczniów działu młodzieżowego (cykl 4-letni) szkół muzycznych I stopnia.
Od 2021 prowadzi zajęcia metodyki instrumentalnej w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.
Utwory Tatiany Stachak chętnie wykonywane są na koncertach gitarowych, a także pojawiają się w programach konkursów gitarowych. Jej kompozycje znalazły się w zestawach egzaminacyjnych ABRSM i Trinity College na lata 2016-2023. Swoją metodę nauczania popularyzuje prowadząc wykłady i lekcje w szkołach muzycznych oraz podczas kursów i festiwali gitarowych (m.in.: w Polsce, Chinach, Czechach, Słowenii oraz Słowacji).
Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. Ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia na krajowych i międzynarodowych konkursach gitarowych, m.in.: I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Koninie (1990), II miejsce na „Międzynarodowych Gdańskich Spotkaniach Gitarzystów” w Gdańsku (1991), II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym we Frosignone (Włochy, 1991) II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Ingenio na Wyspach Kanaryjskich (Hiszpania, 1995). Jest autorką kilkudziesięciu artykułów opublikowanych na łamach czasopisma muzycznego Świat Gitary m.in. cyklów: Instrumenty strunowe w malarstwie europejskim, Inspiracje pozamuzyczne w literaturze gitarowej, Uczeń i nauczyciel w duetach gitarowych, Utwory solowe dla pierwszaków.

Petter Udland Johansen grający na pianinie

Petter Udland Johansen

Urodzony w Oslo tenor, absolwent Norges Musikk Hoyskole oraz Schola Cantorum Basiliensis. Muzyk znany jest nie tylko z interpretacji muzyki dawnej lecz także ze scen operowych i musicalowych w Niemczech, Hiszpanii i Szwajcarii. Brał udział w opracowanym przez Jordi Savalla „Orfeuszu” Monteverdiego, śpiewał w „Ariadnie” Haendla czy w „Uprowadzeniu z seraju” Mozarta. Występował także jako tenor w mszach i oratoriach Bacha, Schutza i Mozarta. Petter Udland Johansen nagrywał z takimi grupami i muzykami jak Ferrara, Lucidarium, Dominique Vellard, Sagene Ring oraz Pratum Musicum. Na stałe współpracuje z A. Savall, J. Heyerdalem, J. Ruppelem i Ch. Lovoldem. Jest także pianistą, skrzypkiem, gra na mandolinie. Prowadzi chóry w Szwajcarii ( Bazylea) i w Hiszpanii (Bella Terra).

NASI PARTNERZY

Patronat: Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka

Wójt Gminy Lanckorona Tadeusz Łopata

JM Rektor Akademii Muzycznej im. K.Pendereckiego w Krakowie prof. Wojciech Widłak

Dofinansowano ze środków Centrum Edukacji Artystycznej

Partner główny: